Vagyonvédelem, munkavédelem, mint a vállalat titkos profitgenerátora?

A munkavédelemre, vagyonvédelemre a számos  vállalati vezető úgy tekint, mint egy kiadás, egy szükséges rossz, hiszen nyereséget nem termel, viszont komoly költségvonzata van egy rendészeti részleg, egy munkavédelmi szervezet fenntartásának.

Nem beszélve az egyéb kiadásokról, tűzvédelmi- munkavédelmi- eszközök és egyéni védőeszközök karbantartása, mindez több procedúra, mely anyagi javakat, időt és energiát von el egy szervezettől.

Mégis miként lehet ez egy vállalat számára profitgenerátor? Lehet e egyáltalán?

Nagyon jó példa az amerikai Alcoa és 1987-ben kinevezett vezérigazgatójának Paul O’neill-nak a története.

Az Alcoa (Aluminum Company of America) alumínium megmunkálással foglalkozó vállalat mogul komoly anyagi problémákkal küzdött az 1980-as években.

Az új CEO kinevezését, Paul O’neillt nagy reményekkel várták a részvényesek, s első beszédét, stratégiai tervei bemutatásáról a vállalat csoport, vajon szebb vizek felé evezhet a kormányázását illetően ?!

1987-ben meg is történt a beiktatás, ahol Paul beszámolt terveiről.

 Részletesen bemutatta, hogy a fő célja az,

hogy az Alcoa kimagasló legyen a munkavédelem területén, az ország legalacsonyabb baleseti mutatóival rendelkezzen és úttörő szerepet vállaljon a területen.

Nem kell különösebb magyarázat, hogy a részvényesek és képviselőik szinte lesokkolva ültek székükben.

Várták a stratégiai nagy képet, az ígéretes hozzam bemutatásokat és terveket.

Sokan, az elérhető vezetékes telefonokhoz futottak, hogy azonnal megváljanak részvényeiktől, attól a cégének a részvényeitől, amit egy félőrült vett át.

Paul beiktatása után is tartotta magát beszédéhez, teljesen megreformálta a szervezet hozzáállását a munkavédelemhez, minden balesetet ki kellet vizsgálni, adott balesetre pedig intézkedést kellett hozni és követni.

A gyárigazgatóknak pedig személyesen heti jelentést kellett küldeniük adott létesítmény baleseti helyzetéről és a megtett intézkedésekről.

Paul O’neill valóban komolyan vette az elhivatottságát és a zéró toleranciát. Ennek egyik tökéletes példája, amikor egy mexikói létesítmény igazán jól prosperáló és komoly eredményeket lerakó gyárvezetője egy kisebb balesetet nem jelentett le, mely után Paul azonnal felfüggesztette a szerződését.

Sőt, hozzáköthető az egyik első digitális munkavédelmi rendszer a vállalati kultúrába való beiktatása, amit a balesetek jelentésére és követésére vezettek be, mondhatni, az E-SAS elődje.

Paul O’neill elhivatottságának köszönhetően az Alcoa baleseti mutatói jobbak lettek országos átlagban, mint más cégek irodai munkakörben dolgozó területei, úgyhogy az Aloca fémmegmunkálás során 1000 °C feletti anyagokkal dolgozott.

A vállalat értéke 14 év alatt 3 milliárd dolláról 27,53 milliárdra emelkedett, amíg nettó bevétele 200 millió dolláról éves szinten 1,484 milliárd dollárra.

De mégis miért? Hogy lehet ez?

Egy nagyon jó példa, amikor egy szakmabelivel beszélgettünk, aki azt mondta, hogy jó-jó az E-SAS, valóban nagyon hasznos és profi megoldás,

  • de hát náluk ezzel nem foglalkoznak,
  • ez nekik nem fontos,
  • erre különösen nem is költenek.
  • Jó nekik a papírmunka és amúgy is ráérnek a dolgozók ezzel foglalkozni,
  • amúgy mit csinálnának?

Válaszunk erre az volt, hogy tiszteletben tartjuk, de ilyen céggel nem is szándékozzuk kitelepíteni a „SAS-t” mivel abszolút nem egyeznek az értékeink, nem lesz hosszútávon versenyképes, illetve mindig anyagi gondokkal fog küzdeni. Mi pedig hasonlóan rend és szabálykövető cégekkel szeretnék partneri viszonyt felépíteni.

Miért is?

A munkavédelem a vagyonvédelem a fegyelemről és a rendről szól. Olyan pedig nincs, hogy egy vállalatban a munkavédelem vagyonvédelem terén nem vagyunk szervezettek, de másban,

  • pénzügyek,
  • hosszútávú stratégia,
  • döntések,
  • határidők,
  • tervezés-szervezés – viszont igen!

A fegyelem és a rend egy szokás, amit Paul O’neil is nagyon jól átlátott.

Az a hozzáállássa, hogy első lépésként az asztalra terítette a hibákat, szabálytalanságokat, mint kártevők, majd fegyelmezetten, megalkuvást nem tűrően egészen a gyökerek orvosolásával kezdve, a vállalatot, mint képzeletbeli fát,  egészen a gyümölcsök megjelenéséig kísérte.

Ez a hozzáállás begyürüzött, beépült a szervezet összes többi szekciójában, ami idővel elkezdte termelni búsásan a hozamát.

Manapság nagyon divatos a kreativitás és az individuum hangsúlyozása, már- már nélkülözhetetlen. Az E-SAS is számos szakmai best practice-t foglal magába, de a kreativitás és az innováció semmit nem ér, ha nem társul végrehajtó megalkuvást nem tűrő fegyelemmel.

Jól néznek ki a céges csócsó asztalok, babzsákok és kávéházakra emlékeztető dolgozói pihenők, igen szükség van ezekre és mindenképpen rendelkezik hozzáadott értékkel, hiszen a csatát mindenhol a rendszeres, fegyelmezett és precíz munkavégzés hozza, melyet csakis kiegyensúlyozott, szakértő stábbal érhetünk el.

Az a szervezet, amelyik védelmi folyamatait nem szervezi professzionálisan, magas fegyelem, vezetői és dolgozói elkötelezettség mellett, lemond a fegyelemről és a rendről. Ezáltal azt kommunikálja minden kolléga felé, hogy nem kell a szabályokat tartani, nem kell tiszteletben tartani a vállalat tulajdonát, vagy a jogszabályokat.

Ha megnézünk bármilyen épületet, mi kellett hozzá?

Kellett egy tervező kreatív elme, aki megálmodta a koncepciót, felruházta funkcióval megfelelő környezetbe illesztve, de kellett hozzá egy fegyelmezett rész, aki milliméter pontosan elkészítette a tervrajzokat párhuzamosan ez előkalkulált pénzügyi ütemterv készítéssel, és kellett hozzá sok-sok elhívatott fegyelmezett és szabálykövető ember, aki megépítette az épületet, ahogy a tervrajzon van.

A kettő kéz a kézben jár. Paul O’Neill számokkal bizonyította és eredményekkel, hogy mit érnek a jól szervezett és kidolgozott folyamatok és mit jelent ez, ha egy szervezeten belül valóban internalizálódik.

Az E-SAS-sal a fegyelem és rend iránti igény mellett, olyan megoldásokat alkalmazzunk, melyekkel elérve a célt a szervezet kreativitását támogatva, kéz a kézben magasabbra-szintre emeljük működése minőséget.

 

Találkozzunk személyesen és engedje meg, hogy a piacon, illetve a konkurenciával szemben kilőjük vállalati folyamatait.