Az utóbbi évtized világ szinten a gazdaság legszebb és legproduktívabb időszaka volt.
Európában is minden ország és gazdaság lényeges felvirágzás alatt áll.

Ilyen hosszú bika piac és emelkedésnek rég nem voltunk tanúi. Persze a szkeptikusok, illetve az óvatosabbak már jelzik előre, várják, hogy mikor jön a következő gazdasági lassulás és visszaesés. Valószínűleg meg fog érkezni, hogy pár hónap, vagy év abba nem tisztünk belebocsátkozni.

A gazdaság természetes váltakozása ez, ahogy a természetben az évszakok, úgy szükséges, hogy pár erős tavaszi és nyári év után elérkezzen az ősz, majd a tél.

A mai gazdasági helyzet igen kedvező, talán a legjobb példa az állatvilág, minden élőlények jut bőven táplálék, kinek több, kinek kevesebb, de minden cég és ezáltal a munkavállók viszonylag könnyedén tud működni. Roskadoznak az éttermek és a Wellness szállók, a munkavállalók válogatnak a lehetőségek között.

Egy válság és vergődő piac viszont már teljesen más terület és körülmények. Csak a kényelmes, és csak kötelező nem elegendő ahhoz, hogy minden cég ott maradjon a piacon. Jó példa a 2008-2009 válság, ahol számos óriás és kiscég sínylette meg a gazdasági buborékét, ami mesterségen azt a látszatott keltette, hogy nincs szükség olyan szorosan tartani a költségeket és optimalizálni a folyamatokat.

Ugye nem mindegy, hogy plusz profitért optimalizálok, vagy az életben maradásért. Bika piac idején, erős gazdaságban valljuk be, nem olyan erős a motiváció…. működik ez így is.

Bármennyire a vállalatok és az átlagember számára is stresszes és terhes egy ilyen időszak, mégis hosszútávon komoly előnyökkel jár egy gazdasági válság.

Miért?

A vállalatok azon része, melyek nem voltak kellően professzionálisak, fegyelmezettek és megfelelően vezetve egyszerűen csődbe mentek, kikerültek a piacról, azok akik maradtak, a válságtól is kényszerítve még produktívak lettek, a csődbe ment vállalatok piaci részesedését pedig azonnal átvehették, ahogy a gazdaság elkezdett felélénkülni.

Lehet, hogy kegyetlennek tűnik, illetve benne lenni nem kellemes, de egy válság Darwin-i szinteken egy szelekciós természetes folyamat, aminek hosszútávon evolucionista távlatból szemlélve csakis haszna lehet.

Mikor kell készülni egy válságra?

Nem a közepén, az biztos, ahhoz már késő lesz. Ahogy Jim Rohn mondta, a hangyákról kell példát venni, amikor tavasz és nyár van, akkor a legszorgalmasabbak, készülnek a télre, télen pedig pihennek.

Ahogy közeledünk a tetőzéséhez a mostani bika piacnak, azok a cégek fogják túlélni, illetve győztesen kijönni a következő válságból, melyek kellően meglovagolják a digitalizáció hullámait, és valóban jól működő, nem csak „buzzword” szintjén költséghatékonyak, optimalizáltak és industry 4.0. folyamatokat vezetnek be.

A Te céged valóban digitalizált, ezek közé tartozik?

Pár kérdésekre válaszolva derítsük ki:

Munkafeladat kiadása e-mail-ben történik?

Excel táblákban vezetitek adott folyam mutatóit, majd statisztikát?

Vállalati szabályok papíralapon kerülnek kiadásra, oktatásokról készült jegyzőkönyvet papíron írjátok alá?

Egy munkahét folyamán több mint 2 alkalommal kell aláírnod kézzel bármilyen céges nyomtatványt?

Ha bármelyik kérdésre a válaszod igen volt, úgy sajnos a vállalatod lényegesen nem használja ki a ma könnyedén elérhető digitális megoldásokat. Ha mindegyikre igen volt, akkor pedig ezen a területen sürgősen komoly változtatások szükségesek, amíg azt a konkurencia nem teszi meg.